Formula 1 | 2021

Formula 1'de sezon bugün Bayreyn'deki sıralama turlarıyla birlikte başladı.

Bu sezon yeni kurallar getirildi ama en önemli değişiklikler aero kısmına geldi. Yeni düzenlemeye göre araçlar önceki sezona göre %10 civarı bir yere basma gücü kaybedecek. Görüntüde herkes için eşit bir kural gibi görünse de Red Bull, Alpha Tauri, McLaren ve Ferrari gibi yüksek taban tasarımına sahip araçlar için büyük avantaj olurken, Mercedes ve şimdiki adıyla Aston Martin gibi düşük eğimli araçlar için büyük dezavantaj oldu.

Özellikle Verstappen ve Red Bull ekibi sıralama turlarında Alonso tabiriyle GP2 Honda motorunun da evrim geçirmesiyle ikinci Hamilton'a 0.38 saniye fark attı. Keza yukarıda saydığım takımlar da üst sıralarda yer aldı. Sezon öncesi testlerde McLaren üçüncülük için ön plana çıksa da Alpha Tauri sezonun sürprizi olacakmış izlenimi verdi. Ferrari için, geçen facia dolu bir yılın ardından umut dolu bir başlangıç oldu. 40 yaşındaki Alonso, yıllar sonra dönüşünün ardından Q3 yaparak klas kalıcıdır mesajı verdi.

Eskiden hep Mercedes av konumundaydı ama şimdi avcı konumuna düştü. Üçüncülük içinde geçen sezona kıyasla daha da ciddi bir rekabet olacaktır diye bekliyorum. Konuyu toparlayacak olursak, yeni kurallar ve yeni sürücülerle beraber rekabetçi bir sezon izleyeceğimizi düşünüyorum.

Hakikaten rekabet dolu yılları çok özledik...
 
Bahreyn GP'yi Hamilton kazandı. Yarışın son bölümü müthiş çekişmeli geçti. Açıkçası Mercedes ve Hamilton erken pit hamleleriyle yarışı bir nevi kendilerine çevirdi. Verstappen son turlarda Hamilton'u geçti fakat virajı kestiği için pozisyonunu hemen vermek durumunda kaldı. Aslında dün sıralama turlarında bu virajı kesenlerin turları siliniyordu ama yarış öncesi bu viraj ile ilgili kural kalktı. Yarış başladıktan sonra uzun süre Hamilton her tur bu virajı keserek geçti. Daha sonra Verstappen de kesmeye başladıktan sonra yarış direktörlerinden uyarı geldi. Verstappen geçiş yaptığı sırada bu virajı kestiği için yerini vermek zorunda kaldı, yani Hamilton tekrar liderliği almadı aslında. Verstappen sabırlı olsaydı bir sonraki turda geçebilirdi bence. Hamilton'da sırayı geri kazandıktan sonra tecrübesini konuşturarak pozisyonunu korudu.

Yarışın kazanan ve kaybedenlerine gelirsek; McLaren sıralama turlarında vasat gibi görünse de yarış temposunda güçlü olduklarını gösterdiler. Ferrari için ilk yarış umut verici oldu. İlk yarışına çıkan Tsunoda iyi bir yarış çıkararak puan aldı. Takım arkadaşı Gasly, ilk turlarda ön kanadı kırılınca pit stop yaptı ve sonra da toparlayamadı. 6 veya 7 civarı bir pozisyonda yarışı bitirir diye tahmin ediyordum. Perez'de yarış başlamadan aracı stop ettiği için pitten başladı ve açıkçası bu sorunu yaşamasa üçüncü bitirirdi diye düşünüyorum. Alonso, aracı yarış içinde tempo kaybı yaşayarak iyi başlamasına rağmen gerilere düştü ve sonra da yarışı bırakmak zorunda kaldı. Vettel'e de birşeyler yazmadan olmaz. Vettel yine aynı Vettel. Stroll aracın suyunu çıkarırken kendisi arka sıralarda Ocon'a çarpmakla meşguldü. Devam ettiği her yıl eski güzel anılarına darbe vuruyor.

İlk yarış gösterdi ki, 23 yarışlık muhteşem bir sezon yaşanacak...


resultt.png
 
Ferrari'yi tekrar yukarılarda görmek çok güzel. Umarım Mclaren ve Ferrari sezon içi geliştirmelerle Red Bull ve Mercedes'in yarış temposuna biraz olsun yaklaşır da daha heyecanlı yarışlar izleyebiliriz. Gasly'den bu yarış sürpriz bekliyordum fakat erken havlu attı.

Red Bull'un Mercedes'le boy ölçüşebilmesi için maalesef Perez'in de ortaya bir şeyler koyması lazım. Kabul etmek lazım çok ekstra bir yarış çıkardı fakat ilk 3 zorlayıp liderlik stratejilerinde Verstappen'i yalnız bırakmaması lazım.
 
Benim gibi işin mekanik kısmından pek anlamayıp saf yarış keyfi için izleyenler için Mercedes'in hüküm sürdüğü yıllar tam bir ızdırap oldu. Hatta ben bu süreçte yarışların o da denk gelirsem startını ve ilk turunu izlemek dışında hiçbir şeyi ilgimi çekmez oldu. Kazananın belli olduğu ve üstelik sevmediğim bir takım ve sürücünün bu "Kazanan" olduğu yarışları izlemek için bazen heyecan buluyorum ama hevesim kursağımda kalıyor. Buna son örnek Ferrari'nin sezon öncesi testlerinde Mercedes'in önünde olup hüsrana uğradığı zaman dilimi gösterilebilir. Bu yıl için de çok birşey beklemiyorum ama istediği kadar heyecan duyulacak neden olsun Hamilton öyle ya da böyle kazandı ya benim için sezonda yine bir merak unsuru kalmadı. Mercedes'in hata yapmayacağı bu kadar kesinken bu aşırı mükemmellikten boğulduğumuz "Alman Harikası"nın sıkıcılığını çekemiyorum. SCHUMI bu takıma geldiği ilk yıllarda bile bu soğukluğu hissetmiştim. Tepedeki 3'lü kadar iyi değillerdi ama diğerlerinin en iyisi olmayı standartı koruyarak başarıyorlardı.

Umarım başkalarının da kazanabileceğini göreceğimiz değil, kazandığını gördüğümüz bir yıl olur..
 
Sezonun ikinci yarışı İmola'yı Verstappen baştan sona önde götürerek kazandı. Hamilton 9.sıraya kadar düşmesine rağmen kırmızı bayrakların ardından turunu geri alıp öndekileri geride bırakarak 2.sırada yarışı bitirdi. Çocuk adam Norris 3.sırayı alarak günün pilotu seçildi. Bottas-Russell kazası yarışa damga vurdu. Şu kaza 90'lı yıllarda olsaydı muhtemelen Russell ölmüştü, çünkü Bottas'ın aracından büyük bir parça direk Russell'ın kafasına uçtu. Halo, geçen yıl da Grosjean'ın hayatını kurtarmıştı. Tabi ayrıca kazanın ardından Bottas'ın Russell'a orta parmak çekmesi ve ardından Russell'ında Bottas'ın kaskına vurması gündem oldu. Toto Wolff, Russell'a daha sonra aba altından sopa gösterdi. Russell'da fazla agresif davrandı, zaten sezon sonu Bottas'ın yerine geçirecekler kendisini.

Pist ıslak olmasa Red Bull araçları duble yapabilecek kadar güçlüydü aslında sıralama turlarında, stratejik anlamda da Hamilton'u önde tek yakalamışlarken ama yağmurda daha önce Redbull aracı sürmemiş Perez hiç tempo yapamayıp basit hatalarla puansız ayrıldı. Ricciardo da Perez kadar olmasada tempo anlamında en azından Norris'in gerisinde kaldı. Birincilik savaşı bu sezon Redbull-Mercedes arasında geçecek ama üçünlük için de McLaren-Ferrari savaşı kızışacaktır. Özellikle Ferrari sezon ortasına kadar radikal güncellemeler getirerek McLaren'den önce hamlelelerini yapmak istiyor. McLaren ise sezon öncesi fabrika ve hisse satışlarıyla beraber mali anlamda düzlüğe çıktı ve onlardan da hamleler gelecektir.

Yarış her ne kadar yağmur faktörüyle aksiyon dolu geçse de eski F1 araçlarına uygun dar ve geçişin zor olduğu, takvimi doldurmak amacıyla eklenen İmola'da umarım bundan sonra yarış yapmazlar. Pistin zaten 94'de Ratzenberger'in ve ertesi gün Senna'nın ölümlü kazalarıyla oluşan bir laneti var, bugün yağmur olmasa yine sıkıcı bir yarış izleyecektik.
 
bir fener balı bir de hamilton balı diye bir şey var.arkadaş. sen kalk çakıl havuzuna gir 5 cm kala duvara toslamaya dur, ordan kurtul sonra kaza olsun ... yarıs dursun ordan kalk 2. ol yuh be kardeşim..

Aynen öyle. Yarışta onu kum havuzunda görüp çıkmaya çalışırken ön kanadını kırdığını da görünce dedim böyle yarış dışı kalmasın. Sonra Max'in galibiyetine gölge düşer diye düşündüğümden yarışa dönsün biraz daha zaman kaybedip ve puan alamadan bitirir dedim. Herif yola bir çıktı BOTTAS sanki takım emri almışcasına RUSSELL ile birbirine girdi. HAMILTON'a gün doğdu ve yarıl durduruldu. Bu yarıştan sonra beni yine cezbedecek birşey yok. Hiçbir heyecan yaşamıyorum. 90'ların sonları ve 2000'leri çok özledim gerçekten.
 
1-3 ekim tarihleri arasında düzenlenmesi planlanan #singaporegp iptal edildi. singapur’dan boşalan yer için en büyük iki aday çin ve türkiye.
 
Azerbaycan sıralama belli oldu

pole leclerc
hamilton
verstappen
gasly
sainz
norris
perez
tsunoda
alonso
bottas

Yarış yarın saat 15.00
 
Mercedesler iki haftada güzel tetikçilikle öne geçtiler. Vettel de diskalifiye edilmiş benzin kuralından zaten haketmemişti 60 tur Ocon'u geçememek rezillikti. Alonso da 4. olmuş oldu haketmişti yani 10-15 tur civarı öyle bir direndi ki hamiltona müthişti yarışının en güzel anlarıydı.
 
Son düzenleme:
Bu haftasonu sezonun son yarışı yapılacak ve yıllar sonra şampiyon son yarışta belli olacak. Bir tarafta sezonun son düzlüğüne kadar şampiyonayı domine eden Max Verstappen, diğer tarafta son üç yarışın galibi ve tabiri caizse uçak motoruyla yardıra yardıra gelen Lewis Hamilton.

Mercedes, sezonun ikinci yarısından itibaren ve özellikle Bottas üzerinden o kadar çok motor testi yaptı ki, dayanıklılıktan ödün verip performans artışı sağlayan en optime ayarı sağlayıp son üç yarışta Hamilton'u belki de şampiyon yapacak duruma getirdiler.

Red Bull'da ise aslında işler her zaman aynı gitti. Sezon başı gelen kurallarla beraber her yarış stabil performans gösteren Honda motoruyla birlikte Verstappen sezon boyu domine eden bir performans sergiledi. Ne zaman ki Brezilya'da Mercedes 25 beygir üstünlük sağlayan yeni motora geçti, o günden sonra Red Bull için tehlike çanları çalmaya başladı biraz.

Ben açıkçası Verstappen'in Brezilya'daki agresif savunmasını ve Arabistan'daki yarış içi ve yarış sonu hareketlerini doğru bulmasam da biraz haksızlık edildiğini; ayrıca babası Jos, akıl hocası Helmut Marko ve takım patronu Horner üçlüsü yüzünden psikolojik gerilim yaşayıp bu baskıyı kaldıramadığını düşünüyorum. Zamanında Lewis de Max gibi benzer yaşlardayken, babası menajerliğini yaptığı dönemlerde saçma sapan agresifliklere girip daha sonra babasıyla iş anlaşmalarını sonlandırmasıyla kariyerini ve psikolojisini düzlüğe çıkarabilmişti.

Sezonun son yarışına gelirsek, Abu Dhabi'de bazı virajlar kaldırılıp direkt olarak düzlük haline getirildi. Bu sayede pist eski haline kıyasla gayet yağ gibi akan bir hale geldi. Tabi şu anda mevcut motorun etkisiyle işler Mercedes lehine dönmüş gibi gözükse de Mercedes motorunun performans ömrü Honda gibi uzun ömürlü olmadığı için, bir ihtimal son yarışta performans kaybı yaşayabilirler. Brezilya ve Arabistan'ın ardından üçüncü kez aynı motorla yarışacak Lewis. Red Bull ise son yarış yeni motora geçse en fazla 10 beygir gücü kazanabileceğini açıkladı ama son yarışta 5 sıra ceza almak çok riskli olacaktır.

Tabi birde Max son yarışta Lewis'e çarpar diyenlerin sayısı da hiç az değil. Eşit puanda olsalar da yarış galibiyeti fazlalığı nedeniyle Max şampiyon oluyor. Aslında Max bunu Brezilya'da ve son Arabistan GP'de inceden bi denedi ama Lewis artık tecrübe mi dersiniz profesyonellik mi dersiniz yemedi bunları. Ama hangisi şampiyon olursa olsun ikisi de dibine kadar haketti. Efsane bir sezon yaşattılar.

Son olarak bu yarış direktörü Michael Masi denen adamı allah bildiği gibi yapsın. Adam hem çapsız, hem basiretsiz, hem tutarsız enteresan bir adam. Aldığı ve almadığı her karar birbirinden saçma sapan ve hiçbir kararı hiçbir takım tarafından saygı görmüyor. Charlie Whiting mezarından kalksa suratına tükürürdü. F1'in Arabistan'daki şu saçma pistte yapılmasını bile bir nebze anlarım ama bu adamın yarış direktörü olması cidden ayıp.

e4kwim8qcn971.jpg
 
İksinin de dibine kadar hakettiğini düşünmüyorum. Sezon ortalarına doğru üst üste 2 yarış Max almış başını giderken birinde Bottas çarptı ve bunun cezasını Verstappen ödeyip sefasını Lewis sürerken, birinde de Bottas Russell ile çarpışıp Hamilton'ın önünü açtı. Artık tiksindim sıkıcı Mercedes dayanıklılık ve hız birleşiminin Hamilton ile olan uyumundan. Bu yıl da Hamilton kazanırsa artık kimse beklemesin Lewis bırakana kadar Verstappen'in şampiyonluğunu. Hiç heyecan vermiyor bana son yarışmış büyük çekişmeymiş vs. Benim için Hamilton'ın adının Schumi ile beraber anılması bile yeterince kahrediciyken zaten izleyemiyordum ama bu sezon bir umut olmuştu bana. Her sezon kazananı belli bir şampiyona gelecek sezondan itibaren psilolojik üstünlükle beraber 2.lik için yapılır artık.

Hamilton'ın, Massa'nın hakkı olan ilk şampiyonluğunu hatırlıyorum da Vettel bile çekti o son tur geçilmesinin cezasını defalarca ama bir türlü Hamilton'ın şans melekleri eksik olmuyor şu şampiyonadan!
 

Üst